Sapa Nak Follow...jom..

Saturday 22 June 2013

Milk Storage Yang Mana PIlihan Anda?

Dah agak lama duk berpikir nk buat entry pasal milk storage nie...ini pun berdasarkan pengalaman saya yang tak seberapa ni.....maybe pendapat saya tak sama macam orang lain...tapi bolehlah kot untuk jadikan panduan....dalam misi penyusuan, lebih lebih lagi kita ni wanita berkerjaya,memang memerlukan kita menyimpan stok..frozen EBM namanya....macam saya yang mula membuat stok seawal hari ke 10 pantang...Banyak pilihan storage yang ada di pasaran sekarang..pilih aje mana yang berkenan, sesuai ngan bajet...bagi saya, saya lebih gemarkan plastic storage ...
Antara medium storage milk Luth
Paling kanan  tuh Brand Autumz-plastic yang agak keras,saya gunakan masa mula mula belajar membuat stok....banyak jugak ler guna, dalam 7,8  box gak ler...1 box dia ada 25bag..saya guna yang 7oz punya, dia ada 2 jenis, 7 oz & 12 oz..memandang masa tuh stok tak meriah mana, saya cuma simpan 4 oz jerk tiap tiap bag...bagi saya, saya tak berapa berkenan ngan yang ini sbb palstiknya keras n boleh menyebabkan kebocoran bila terguris sesama plastik...kerap terjadi kat saya ni..huhuhu..plastiknya double zip lock, so selamat ler dari tertumpah
Ini kotak Autumz

Ke Dua dari kanan tuh Brand Jingle Jungle-Saya suka plastic ni, lembut dan tak sekeras n sepejal Autumz...plastic ni muatan dia 12oz...saya storage kan 6 & 7 oz setiap plastic...mmg saya gunakan sampai ler harini plastik ni...dah abih 10 box rsanya....ini pun double zip lock...if nak cari plastik storage, cari le yang double zip lock ye kenkawan...
Kotak Jingle Jungle

Yang dalam botol kecik tuh storage nya 2oz...Mom Precious dari Moms Little Ones..saya belinya masa dalam pantang just nak try...1 box ada 10 botol termasuk cawan minum...bolehlahh...

Paling saya suka adalah botol macam yang belah kiri tuh-Tetapi,kekangan muatan menjadi halangan..Botol agak   makan space fridge compare tuh plastic storage...saya ada beberapa jenama yg di beli, antaranya Bumble Bee,Jinggle Jungle...tiap botol 5oz...practical sangat bagi baby yang boleh menyusu menggunakan puting normal (bukan wide neck, sbb Luth memilik..haihhh)...so, just panaskan , masukkan puting then terys feed kan baby....

Actually, banyak lagi rangkain Milk Storage kat pasaran,yang gambar kat atas tuh, yang saya guna lah, meh saya review siket2 yer hasil dari berkawan ngan hencik google nieh..
Milk Tray
Ini boleh tahan mahal gak ni rege dia...mmg jimatkan space, cara guna dia sama mcam buat ice kiub...dah beku, keluarkan n masukkan lam tupperware,satu stick tuh 1oz...so, memang boleh elakkan pembaziran lah.1 stick tuh ngam2 leh masuk lam botol 5 oz...boleh juga di gunakan untuk bekukan puree anak2....
Milk tray 0.5 oz
Ini banyak juga kat pasaran, harga pun murah, color full lagik...sama jek pengunaan dia macam yang kat atas tuh...kapasiti dia 0.5oz tiap stick..
Plastic Linner
Sama aje mcm Auntumz & Jingle Jungle tuh, bezanya dia tak de zip lock...kenalah ikat ngan getah..klasik ko...hahah...saya tak kenan , sbb tak jimatkan space, dia jadi gumuk2...uhuu...rege dia murah sket dari yang dua tuh....satu kotak biasanya 100pcs@8oz
Bekas Dadih
Ramai gak yang gunakan kaedah ni.Kalo tak silap, satu bekas ni boleh muat 3oz..tapi boleh recycle paling max 3 kali, lepas tuh kena buang dah..TAPI, jangan le panaskan lam susu guna bekas dadih nie, cairkan dulu, masuk lam botol , baru panaskan yer...kalo tanya saya, saya tak galakkan...
Ais Krim Susu
Gambar dari blog...nampak sedap kan...jimat memang jimat space, tp tak di galakkan.kerana di khuatiri tidak bersih.Tapi kalo dah tak arah, di bolehkan..asalkan jaga kebersihan ye anak anak..hihi...

Okay, ini sedikit sebanyak, apa yang saya tahu & apa yang saya baca di internet..tepuk dada tanya selera, pilih yang terbaik untuk anak anda.....

***Gambar2 di ambil dari Google excpet gambar yang atas sekali adalah hak milik sendiri***

No comments:

Post a Comment